maanantai 13. helmikuuta 2012

Helsingin kaupungilla 150 000 laskua jumissa

Kuluneella viikolla Taloussanomat ja IT-Viikko ovat kirjoittaneet Helsingin kaupungin epäonnistuneesta SAP-hankkeesta, jonka seurauksena kaupunki ei ole pystynyt hoitamaan laskutustaan.

IT-Viikon kirjoituksessa SAP ja ohjelmiston toimittanut yritys Atos ovat saaneet mahdollisuuden kommentoida uutista.

"Me olemme myyneet järjestelmän. Ekosysteemi on sen toimittanut, johtaja Kimmo Karhu SAP:sta selvittää"

Karhun lukijoille välittämä viesti SAP:n voimakkaasta tuesta kumppanilleen on mielenkiintoista luettavaa. Mikä on myyjän vastuu asiassa?

Atos on yhtä vähäsanainen:

"Helsingin kaupunki on meille tärkeä asiakas. Laitamme asiat kuntoon, johtaja Hellevi Kaisanlahti lupaa" 

Kriisiviestintä on taitolaji. Markkinointiviestinnän Toimistojen Liiton MTL:n verkkosivuilla on tiivis artikkeli kriisiviestinnästä.

"Kriisitilanteiden hoitamisen onnistumisen keskeisimmät edellytykset ovat nopeus, rehellisyys, avoimuus ja myötätunto."

Tällä kertaa Karhu ja Kaisanlahti ovat unohtaneet ainakin avoimuuden ja myötätunnon. Odotan mielenkiinnolla, kuinka tämä tarina jatkuu. Nyt valittu strategia näyttää olevan vaikeneminen. 

Vaikka ongelmien perimmäinen syy ei ole selvillä, yksi asia on selvää; toimitusprojektissa laskujen tulostusta ei ole testattu todellisella kuormalla. Huolellisesti toteutetun projektin kuormitus- ja käyttöönottotesteissä ongelma nimittäin olisi tullut esiin.

Atoksen verkkosivuilla on 24.1.2012 päivätty lehdistötiedote yrityksen uudesta testauspalvelusta SAP-ratkaisuille:

"Atos launches new testing services in support of SAP solutions, accelerating, testing time and reducing engineering costs.
Services help ensure clients' projects are successful, on time, and in budget"

Ilmeisesti nämä palvelut eivät olleet tarjolla vielä Helsingin kaupungille.