torstai 1. joulukuuta 2011

Tieto vauhdittaa rautakauppaa

Digitoday uutisoi 28.11.2011 ja 30.11.2011 tietotekniikan palvelutalon ongelmista Ruotsissa. Internetin aikakaudella Tieto leviää nopeasti. Tällä kertaa uutiskynnys on ylittänyt maan rajat.

Tiedon Ruotsissa sijaitseva konesali on kärsinyt toimintahäiriöstä perjantaista lähtien. Vika on Tiedon mukaan levyjärjestelmässä. Toimintojen korjaamista haittaa se, että samaan aikaan levyjärjestelmän rikkoutumisen kanssa meni rikki järjestelmän peilikopio.

Veikkaan että, myyntimiesten myydessä kyseisen konesalin palveluita he ovat vakuuttaneet sen kestävän ydinpomminkin. Mutta ilmeisesti ei sitten vikaa levyjärjestelmässä. Kyseisen konesalin ongelmista kärsii viitisenkymmentä asiakasta mukaanlukien rahoituslaitos SBAB, apteekkikonserni Apoteket, autokatsastus, valtionhallinto, Tukholman kaupunki ja Nackan kunta. Kyse ei ole mistään ihan pienestä konesalista.

Ostaisitko tämän jälkeen toiminnanohjausjärjestelmäsi pilvestä? Kuinka kauan organisaationne pärjää ilman ERP:n tukea?

Katastrofiin tarvitaan yleensä kaksi yhtäaikaista ongelmaa. Tiedon tapauksessa levyjärjestelmän lisäksi peilikopio oli mennyt rikki. 

Oletetaan, että yrityksenne tuotantolaitoksen tai päävaraston viereen rakennetaan omakotitaloaluetta. Kaivinkoneenkuljettaja osuu huomaamattaan tietoliikennekaapeleihin kauhalla ja katkaisee ne. Nyt tarvitaan vielä toinen ongelma, jotta katastrofi on valmis. Oletetaan, että paikallisen tietoliikenneoperaattorin verkkolaitteeseen tulee fyysinen vika. 

Kun ongelma havaitaan ensimmäisen kerran, yrityksenne it-päällikkö on yhteydessä operaattoriin. Operaattori kertoo tutkivansa ongelmaa. Syyllinen on löytynyt. Operaattori korjaa ongelman kahden vuorokauden kuluessa, mutta yrityksenne ei pääse edelleenkään internetiin. Mikä neuvoksi? Kauanko kestää, että toinen ongelma on havaittu ja korjattu?

Tiedon ongelmat saavat varmasti monen yrityksen miettimään palvelinten ulkoistamista. Rautakauppias kiittää.